Dallas’ta Gizli Bir Mimari Harikalar Diyarını Keşfetmek

Beykozlu

New member
Dallas’ta büyürken, şehri mimari bir çorak arazi olarak gördüm. Elbette bazı güzel sanat müzeleri ve şehir merkezindeki gökdelenlerin parıldayan bir ormanı vardı, ancak temel kimliği banliyöler, McMansion’lar ve alışveriş merkezleri gibi görünüyordu. Kamusal alan fikri yabancı geliyordu, ancak insanların Central Park’ta aylak aylak aylak aylak dolaşıp paketlenmiş İtalyan meydanlarında espressolarını yudumladığı filmlerde erişebildiğim bir şeydi. Kamusal yaşam deneyimim, hafta sonu futbol maçları ve ailemin arabasının arka koltuğundan görünen terk edilmiş granit plazalardı. Bazen şehir merkezinde okul gezileri yapardım ve otobüs şoförü şehrin en büyük parklarından biri olan ve içinde tek bir bank olmayan 39 bronz sığır heykeli bulunan Pioneer Plaza’da bir mola verirdi.

Üniversiteden sonra, Dallas’ın tam tersi olarak anlamaya başladığım Berlin’e taşındım. Burası yeşil alanlara, toplu taşıma araçlarına ve yayalarla dolu Arnavut kaldırımlı sokaklara sahip bir şehirdi. Mimari tarihi de yoğundu. Bir öğleden sonra gezintisi sizi neoklasik apartmanlardan oluşan şirin bir mahalleden savaş sonrası sade bir konut kompleksine getirebilir; Tempelhof Havalimanı’nın faşist megalomanisinden Karl-Marx-Allee’nin anıtsal Sovyet ihtişamına kadar. Berlin’de bir karton kapaklı mimari rehberle dolaşmaya başladım ve geç dönem bir Peter Behrens projesini erken bir Mies van der Rohe binasından ayırt edebilecek türden bir şehir uzmanı olmaya çalıştım. Dallas’a yıllık ev gezilerimde, aileme şehrin “mekansal kimliği” eksikliği konusunda ahkam keserdim. ”

Sonunda süslü bir Alman mimarlık dergisinde iş buldum. Ancak o zaman, birkaç meslektaşımın – karmaşık ve avangart zevklere sahip eğitimli mimarlar – Dallas’ın her yerinde bulunan bir mimari stil için çılgın ama gerçek bir coşku geliştirdiğini keşfettim.


Şehrin gökdelenlerinin çoğunun postmodern mimari hareketine katkı olarak görüldüğünü öğrendim. Mimarlık dünyasında tercih edilen kısaltmada “PoMo”, Mies van der Rohe’nin sık sık alıntılanan “Less is more. Charles Moore ve Robert Venturi gibi erken dönem PoMo mimarları bu formülü reddetti – Venturi ünlü bir şekilde “Daha az sıkıcıdır,” diyerek tasarımlarına tarihi süslemelere renk, ikonografi ve kitschy başını sallamaya çalıştı. Güneybatı’da bu eğilim, 1980’lerde tasarruf ve kredi patlaması sırasında çiçek açtı.

Modernistlerin aksine, PoMo mimarları binalarını, yüksek geometrik soyutlamalar olarak değil, kentsel yaşamın dinamik bileşenleri olarak tasarladılar. Ziyaretçilerin neredeyse bir eğlence parkında olduğu gibi deneyimsel olarak gezinebilecekleri teatral set parçaları yaratmak istediler. Moore, otomobilin icadından sonra pek çok şehrin ortaya çıktığı Batı Amerika’da mevcut en otantik kentsel deneyimin, eklektik tarihsel referansları ve mimari oyunculuğu ile katılımcı bir kamusal alan deneyimini teşvik eden Disneyland olduğunu arsızca savundu. Ortaya çıkan binalardan bazıları kışkırtıcı mıydı? Kesinlikle. Şatafatlı? Şüphesiz. 1980’lerin sonunda emlak balonu patladığında, PoMo binaları tamamen yapışkan olarak reddedildi ve yıkım için hedeflendi. Şimdi yeni nesil mimarlar, PoMo alanlarının yeniden değerlendirilmeyi hak eden mimari yapılar olduğunu savunuyor.

Dergiye katıldıktan sonra eve ilk gidişimde kendim için bazı PoMo sitelerini keşfetmeye karar verdim. Büyürken hiç karşılaşmadığım nefis, eksantrik kentsel ortamlardan oluşan bir hazineyi, şehrin kurumsal cephelerinin arkasına gizlenmiş muhteşem lobilerin ve yarı kamusal meydanların gizli bir haritasını keşfettim. Central Expressway’in yanında devasa bir nöbetçi gibi yükselen siper şeklindeki Cityplace Tower, arazisinde bir Grek amfi tiyatrosu ve şehrin tek yeraltı metro istasyonu beni heyecanlandırdı. En sevdiğim keşif, 1987 yapımı “RoboCop. Yukarı ve aşağı hareket eden kapsül asansörler, bitişik otelden içeriye bakan beton balkonlar, devasa cam tavan pencereleri ve Dallas’ın şehir merkezindeki birçok binayı birbirine bağlayan tüneller ve gök köprülerinden oluşan “Dallas Yaya Ağı”na erişim ile, Görkemli ve tuhaf bir kentsel deneyim, kısmen Milano’daki Galleria Vittorio Emanuele II, kısmen terk edilmiş alışveriş merkezi.

Dallas’ın eteklerinde “alternatif bir şehir merkezi” yaratmaya yönelik abartılı bir deney olan Las Colinas’ta yakın zamanda kanal kenarında bir gezinti sırasında, memleketimi yeni bir ışıkta görmeye geldiğimi fark ettim. 1980’lerden kalma eski bir monorayın yanında yürürken, bir dizi gökdelen tepede yükselirken ve çizgili bir gondolcu tarafından vurulurken, Art Deco veya neoklasik günlerden herhangi bir şey kadar dönemini çağrıştıran bir mekansal kimlik buldum. PoMo’nun uzaklara yayılmış yarı kamusal ortamlara veya cam şirket cepheleri arasına dağılmış, çocukken deneyimlemediğim bir vizyon olan, şehir hayatına dair teatral vizyonu için kederli bir sevgi geliştirdim. Dallas’ın postmodern şehir manzaraları, büyük ölçüde gerçekleşmemiş olsa da, araba merkezli şehirlerin kendi mantıklarına göre şekillendirilmiş ortak kentsel alanları nasıl oluşturabileceğine dair bir fikir sunuyor.

Berlin’e taşındığımda, zengin mimari geçmişinin dramına kapıldım, daha yakından inceledikçe keşfedilecek daha çok şey olduğu hissine kapıldım. Bunun Dallas gibi bir şehir için mümkün olmayan bir deneyim olduğunu düşünmüştüm ama nereye bakacağımı bilmediğim ortaya çıktı.

<saat/>

Rob Madole, Berlin’de bir yazar ve ARCH+’nın eski bir editörüdür.
 
Üst