Sığır Köftesi Jamaika Avucunuzun İçinde

Beykozlu

New member
Jamaikalı sığır köftesi, avucunuzun içinde bir adanın tarihidir. Tüm baharatları, zaferleri, dalgalanmaları ve göçleri. Kıyılmışlar. Köpüklü. En lapa lapa hamur işi kabukları arasında çiğnendi. Börek, lezzet için bir araçtır ve ulusun ritimlerinin bir simülasyonudur ve köfteniz geç bir kahvaltı, erken bir öğle yemeği veya bir gece yarısı atıştırmalık olabilir. Seninkini kese kağıdında yiyebilirsin. Kaldırım kenarındaki bir pop-up’ın sokak lambaları altında dört tane sipariş edebilirsiniz. Ya da belki, eğer şanslıysanız, sadece fırından çıkarılmış, doğrudan fırın tepsisinden tezgahınızdaki hindistancevizi ekmeğine atılmıştır. Bir an için, dünyadaki tek problemin, üç ya da dört tane daha olmasını dilemek.

Yeni başlayanlar için, bir sığır köftesi, doğranmış dolgulu bir etli börektir – çoğu zaman sığır eti, ancak ıstakoz, kuzu eti, tavuk, peynir veya Jamaika meyveli ackee dahil olmak üzere herhangi bir sayıda doldurma için bir mesken olabilir. . Bu dolgu, zerdeçal ile renklendirilmiş süet yüklü bir hamur içinde katmanlanır. Çanak (çoğunlukla) pek çok göçmen mutfağının Amerikanlaştırılmış “yüksekliği”nden kaçınırken, Karayip diasporasının bir ev yaptığı her yerde restoranlarda, bar tezgahlarında ve market tezgahlarının arkasında dana köftesi bulacaksınız.

Jamaika’da, fast-food stantlarında, marketlerde ve küçük dükkanlarda sallanan köfteler bulacaksınız. Patates kızartması olan bir burger kadar güvenilir bir şekilde bulunurlar. Ve çocukken adaya yaptığım gezilerde, Kingston’da, yoğun trafiğin üç şeridini yaya olarak geçtikten sonra hareket halindeyken tıkanan köftelerim vardı. Ama köfteyle ilk karşılaşmalarım Houston’ın Alief mahallesinde oldu.

Ailem Jamaika’daki her zamanki paket servis noktamıza sadece cumartesi günleri giderdi, ama ister iki ister 12 yemek sipariş etsek de, görünüşte sonsuz bir iş yükünün arkasında yemek için her zaman bir saat bekledik. Televizyondan hep aynı sabunlar geliyordu. Restoranın müdiresi kasanın yanında durmuş, dirseğini tezgaha dayamıştı. Siparişimizi verdikten sonra, tam olarak bir kez başımı okşadı, süresiz olarak mutfağa girip ortadan kaybolurken bizi kovmaktan daha az onaydan daha azdı. Bu köfteler zorunluydu: Havayı ya da suyu sevdiğim kadar sevmem de önemliydi. Sadece öyleydiler. Eve giderken çantadan gizlice ısırık aldım, onları hiç rahatsız etmemiş gibi davranmaya yetecek kadar kabuğu kırdım.




Genel olarak, daha hızlı bir yemek olamaz – bir köfte ve puf sipariş edersiniz, bu sizin elinizde. Şanslıysanız, dokunuşa gevrek. Şanslıysanız, buharın hamurdan çıkması için yeterince hızlı bir ısırık aldınız. Ve bir de baharat var – “Hunh” demenize yetecek kadar Scotch bone ama sizi sprinte göndermeye yetecek kadar değil. Ama en önemlisi, bir sığır köftesi hem göze çarpmaz hem de tamamen tekildir, bir kez gittiğinde yas tutmadan edemeyeceğiniz bir ritüel olarak kabul edilir.

Köftenin meyve verme yolculuğu Jamaika’nın tarihi kadar çeşitlidir; adanın ulusal sloganı, 1962’de adanın İngiltere’den bağımsız hale gelmesinden sonra benimsenen “Çoğunluk, Bir Halktan”dır. İspanyolların (aynı anda kargaşalarıyla) ve İngilizlerin (aynı anda kargaşalarıyla) adaya köle olarak getirilen Afrikalı nesillere kadar, karışım ancak yıllar geçtikçe daha da arttı. Sözleşmeli kölelik ve göç ritimleri ayrıca Çinli, Hintli, Yahudi ve diğer Batı Hint Karayip sakinlerini adaya getirdi. Ve göç ve yer değiştirmenin ritmiyle, adanın kültürlerin ve adetlerin birleştiği yer, kendilerine verileni alarak ve sürekli olarak uyum sağlayarak biçim değiştirdi.

Adanın yemek yolları da değişti. Enid Donaldson’ın “The Real Taste of Jamaika”da yazdığı gibi, gelen kültürlerin tercihleri ”hepsi Jamaika olan eşsiz mutfak karışımının yaratılmasına yardımcı oldu.” Dünya sandığımızdan çok daha küçük. Belki de hayatımın harikalarından birinin dünyanın her yerinde sığır köftesi bulması pek şaşırtıcı değil: Toronto’daki bir Karayip-Asya restoranı olan Patois’in bar taburesinden dört bira sipariş ettim; Playa del Carmen’deki sahil marketlerinde yalın ayak köfte yedim; Hatta Osaka’da, çocukken dört ayaklı bir şekilde kokladığım mikrodalgada pişirilmiş yemeğin umeshu’nun yanında servis edildiği, Jamaika temalı, tamamen keyifli bir queer barın (artık kullanım dışı) menüsünde köfte çeşitleri buldum.

Ancak en büyük sürprizler eve en yakın yere gelir. Kısa bir süre önce, erkek arkadaşım ve ben, geçtiğimiz birkaç yıldaki ilk oturmalı restoran gezilerimizden biri olan Houston’daki Cool Runnings’ten geçtik. Boş bir sahnenin üzerinde flamaların yükseldiği, dingin bir dans salonu olan yemek odasına götürüldük. Garsonumuz, bir tabak kahverengi güveçte tavuk, bir tabak daha ackee ve tuzlu balık ve ardından iki köfte çıkarmadan önce -herkesin iyiliği için dürüst olmak gerekirse, sırıtarak ısrar ederek- baharat toleranslarımızı sordu: bir sığır eti, bir tavuk .




Doğal olarak, “Ratatouille” tanıma anım oldu: bir anlık sersemletme ve suskunluk. Birkaç yıl olmuştu. Ama değer verdiğimiz yemekler, onlar için çağrıştırdığımız kelimelerden çok daha fazla değil mi? Bu yüzden erkek arkadaşım bana ilk lokmayı sorduğunda, sadece yumuşak ama sevgiyle cevap verebildim: Bu bir köfte.

Tarif: Jamaika Sığır Köftesi


Bryan Washington, National Book Critics Circle kurgu dalında finalist olan “Lot” ve “Memorial”ın yazarıdır. Houston’da yaşıyor.
 
Üst