Salisbury Steak Başka Bir Şansı Hak Ediyor

Beykozlu

New member
Çocukluğum bir mum olsaydı, Worcestershire, ketçap ve esmer şeker gibi kokardı. Bir yetişkin olarak, tonkatsu ve mangalda tavuktan kömürleşmiş kalbi ve sulu hamburger bifteğine kadar her şeyi cilalayan derme çatma bir sos için eşit parçalarını karıştırmayı seviyorum. Hayatımda parlak-tatlı bir motif, bu lezzet profili, Atlanta’da büyürken Buford Highway boyunca Kore kafelerinde sık sık yaşadığım bir şey. Tadı kahverenginin renginin nasıl olduğunu hayal ediyorum – yani lezzetli. Ve nostaljik, sepya tonlu yiyeceklerin panteonunda, çekiciliğinde Salisbury bifteğinden daha kalıcı bir şey yok.

Ekmek kırıntıları ve küçük bir yumurta ile şefkatle şişirilmiş bu burger köftesi, hepsi lezzetli bir kahverengi sos içinde boğulmuş, adını Dr. James Henry Salisbury’den almıştır. 1888 tarihli “Beslenme ve Hastalık İlişkisi” adlı kitabında Salisbury, hasta hastaların (sağlık nedenleriyle) her öğünde ızgara kıyma yemelerini ünlü olarak tavsiye etti. İnsanlar, anlaşılır bir şekilde, onun adaşı yemeği hakkında karışık duygulara sahipler. Bugün Amerika Birleşik Devletleri’nde en çok bir TV yemeği olarak bilinebilir. Prime-time Nickelodeon’un önünde plastik tepsilerde yenen kırmızı kutulu dondurucu yemeklerin hatıraları, bunu bazıları için kolaylık ve rahatlık haline getiriyor. Diğerleri için, sadece modası geçmiş veya daha zor zamanların bir hatırlatıcısıdır.

2015 yılında Esther Park, 24. yaş gününü, koşu sırasında bir arabanın çarpması sonucu Seattle’daki bir hastanede yalnız başına geçirdi. O gün servis edilen yemeği canlı bir şekilde hatırlıyor: Salisbury bifteği. Neyse ki, kazadan dolayı sadece birkaç kırığı vardı ve birkaç gün sonra eve gidebildi, ancak şimdi, yıllar sonra, Park yemeği o yalnız doğum günüyle ilişkilendiriyor. “Salisbury bifteğine karşı ayrımcılık yapmıyorum” diyor, “ama onu da kutlamıyorum.” Onun için hem zorluğu hem de dayanıklılığı simgeliyor.

Cleveland’lı ve şef ve Larder Delicatessen & Bakery’nin sahibi olan Jeremy Umansky, Salisbury bifteğinin şehirdeki hemen hemen tüm Doğu Avrupa’dan etkilenen restoranların menüsünde olduğunu söylüyor. Özellikle Cleveland merkezli Stouffer’s gibi dondurulmuş yemeklerinde yemeği popülerleştiren markalar sayesinde, bu ülkede güçlü bir görsel ve lezzet kimliğine sahip. Umensky, “Bunun kayıp veya unutulmuş bir Cleveland yemeği olduğu fikrini kabul edebilirsiniz” diyor. Ancak Salisbury bifteği şu ya da bu şekilde birçok kültüre aittir – Alman frikadellen, Japon hambagu ve Kore hambak bifteğinin hepsi akla gelir. Ayrıca Filipinler’deki Jollibee’de ve Hawaii’deki Zippy’s’de bir versiyon bulacaksınız. Bu tür yerlerde yiyerek büyümediyseniz, çocukları erken yaşlarda büyüleyen çevrimiçi sanal evcil hayvan topluluğu Neopets’ten öğrenmiş olabilirsiniz.


Salisbury bifteği genellikle bir hazır yemek olarak kabul edilir, ancak doğru baharatlarla iyi yapıldığında, aynı zamanda doyurucu, iç ısıtan bir temel, en sevilen insani duyguya açılan bir kapı olabilir: arzuyla dolu arzu. Örneğin, ne zaman o lezzetli kahverengi sosun tadına baksam, televizyon yemeklerini ve okul kafeteryalarını, bir dizi patates püresi veya annatto-portakallı makarna ve peynir ile düşünürken, annem ise Seul’deki süslü Batı tarzı restoranları düşünüyor. 20’li yaşlarında randevuya çıkacaktı. Masalar mum ışığındaydı ve bifteğiniz beyaz pirinç ve lahana salatası ile geldi. Başka bir deyişle, herhangi bir gıda maddesi hakkında, özellikle de Salisbury bifteği kadar nostaljik bir yiyecek hakkında ne hissettiğiniz her zaman görecelidir.

Susanne Everrill, Seattle’dan Chicago’ya giden bir uçakta Salisbury bifteği yediğinde 7 yaşından büyük değildi. 1994’teki benliği için en yüksek fanteziydi. “Üzerinde tatlı, yapışkan bir sos vardı ve dilimlenmiş bir tepside patates püresi ve buğulanmış karışık sebzeler vardı” diye hatırlıyor. Kulplarında havayolu logosu olan eski metal sofra takımı da kafasına yapışıyor. Aslında, bulduğum eski bir United Airlines menüsü, ilk antre seçeneği olarak mantarlı ızgara Salisbury bifteğini listeliyor. “Sulu ve lezzetli” diye söz veriyor.

Hafızanın ağırlığı bir yana, Salisbury bifteği çevik, uyarlanabilir, yapımı ve yeniden ısıtılması kolay bir yemektir. Onu evde pişirebilir ve hayatınızın ana karakteri olmasını sağlayabilirsiniz, belki bir çarşamba gecesi normal ya da rahat bir Pazar akşam yemeği. Birden fazla aile üyesini beslemek için gerilmiş bir kilo kıyma asla kötü bir fikir değildir. Bu versiyon, mantarların umami açısından zengin lezzetlerine yoğun bir şekilde eğilir. Ve tek bir sarı soğan burada çok iş yapar, bir kısmı et karışımında rendelenir ve geri kalanı küp şeklinde doğranır ve sosta kızartılır. Yanında biraz Yukon Gold patates kaynatırsanız, o sos için kolay bir iniş alanı için biraz sütle parçalayabilirsiniz. Kaburga gözü değil, ama sorun değil; asla olmaya çalışmıyordu. Worcestershire, ketçap ve esmer şekerin tadında sonsuz bir çekicilik var.

Yemek tarifi:Salisbury biftek
 
Üst